پیش درآمد

راست­ش وقتی که قبول کردم توی تیم نقد باشم، خوش­حالی انجام این کار به همه­ی سوالات چربید و با اجازه­ی بزرگ­تر­ها بله را گفتم ولی چند مورد به ذهن­م می­رسد که باید در نظر گرفت. به­تر است قبل از نقد وبلاگ­ها رویکردی به ماهیت­شان داشته باشیم و در یک چارچوب کلی درباره­شان صحبت کنیم و بعد می­توان در مورد تک تک وبلاگ­ها از المان­های مشترک بحث کلی استفاده کرد و در حالت خاص و با توجه به متن هم به بررسی آن پرداخت.

نقد صرفاً ارزیابی نیست بلکه بهبود را به دنبال دارد. در مورد پدیده­های دینامیک، نقد می­تواند باعث تغییر در مسیر و یا افزایش سرعت شود و در مورد متن، اگر دینامیسم را در مواجهه با مخاطب در نظر بگیریم می­تواند به بهبود کیفیت رابطه متن و مخاطب کمک کند، نکته­هایی را پر رنگ کند که می­تواند حتی به ضرر متن باشد. بنابراین نمی­توان نقد را صرفاً ارزیابی دانست بلکه موجب تغییراتی نیز می­شود.

شاید تصویر انتقاد چند نفر با دیدگاه خودشان از قضیه و شکل­گیری فضای پلورالیستی جالب به نظر برسد ولی اگر نقد مورد نقد قرار نگیرد، تاثیرگذار نخواهد بود. نقد دیدگاه افراد به نوع نقد کمک می­کند. رویکردها را آگاهانه­تر و جدی­تر از حالتی می­کند که فرد هرچه می­خواهد می­گوید و کسی حرف­هاش را ارزیابی نمی­کند. علم در اروپا با نقد عقاید پیشین رشد کرد. اگر چنین اتفاقی نمی­افتاد هنوز باید دنیا را این­طور می­دیدیم که خورشید دور زمین می­چرخد. شاید دلیل این که در ایران هنوز از نقد عقاید منتقد می­ترسیم این باشد: نقد به گونه­یی بنیادین جا نیفتاده و با ترور شخصیت (نظر مربی تیم ملی درباره­ی نقد) و تخریب منتقد یکی دانسته می­شود. فرض کنیم که آقای الف حرفی بزند و آقای ب با دلیل آن را رد کند. این باعث نمی­شود که تمام توانایی­های آقای الف در زمینه­های مختلف را نادیده بگیریم (که در جامعه­ی ما گرفته می­شود) و باعث می­شود که آقای الف برود و در آن زمینه مطالعه کند و صحبتی که می­کند دقیق­تر باشد.

فرهنگی که ما داریم این است: فردی که اشتباه می­کند تا جایی که می­شود اشتباه­ش را می­پوشانیم و وقتی گند کار در آمد او را از همه لحاظ طرد می­کنیم طوری که دیگر جای برگشت نداشته باشد (تحلیل­ش واقعاً مفصل است). به نظر من نقد هم باید نقد بشود بدون این که فکر کنیم با این کار ارزش­های یک فرد زیر سوال می­رود.

بحث دیگری که باید مطرح شود وبلاگ است. زمانی که می­خواهیم وبلاگ را نقد کنیم (بحث بهبود و تعیین مسیر) دیدی که نسبت به مفهوم وبلاگ داریم در نقد تاثیر می­گذارد. فردی از وبلاگ انتظار نوشته­های جدی دارد و یکی دیگر دل­نویس. یکی می­خواهد اخبار روز را بخواند و دیگری می­خواهد حرف دوست­ش را بخواند و براش فرقی نمی­کند در محیط وبلاگ باشد یا نامه یا روی تخته سیاه. هر کدام از این افراد بخواهند وبلاگ را نقد کنند، نظری متفاوت خواهند داشت.  ممکن است نویسنده اصلاً نخواهد مطالب جدی در وبلاگ خودش بنویسد و من انتظار مطالب جدی داشته باشم. به نظرم فرد منتقد باید رویکرد خودش را به وبلاگ مشخص کند و دلایل خودش را بیاورد (حتی اگر سلیقه­ش باشد).

فعلاً چیز دیگری به ذهن­م نمی­رسد.

نظرات 1 + ارسال نظر
خاطره چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:51 ب.ظ

لطفآ راجع به بند اول مطلبی که نوشتی بیشتر توضیح بده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد