تنها ژوکر فریب نوشابه رنگین کمان را نمی خورد - نوید

تنها ژوکر فریب نوشابه رنگین کمان را نمی خورد

قبل از هر چیز شانزده ساله بودن آن­قدر توی چشم می­آید که باید به سختی از آن چشم پوشید و در نظر نگرفت­ش. وقتی نوشته می­شود وبلاگ دختری شانزده ساله، نمی­فهمم که باید بر مبنای سن حرف زد یا نه. (در جلسه­ی شعری دختری فیلیپینی شعری به زبان فارسی خواند که به قول خودش دری بود ولی در اصل دری وری بود. آن­وقت همه به به و چه چه کردند که چقدر خوب و کلی چرت و پرت تحویل­ش دادند. به عقیده­ی من سن و شرایط در نوع نگاه به متن تاثیر دارد ولی نمی­تواند دیگر ابعاد را بپوشاند.)

در یک طبقه­بندی کلی وبلاگ­ها را می­توان به دو گروه تخصصی و عمومی تقسیم کرد. تنها ژوکر .... در دسته­ی دوم قرار می­گیرد. باید گروه دوم مورد بررسی بیش­تری قرار بگیرد چون اکثریت دارد و مخاطب گسترده­تر. در نتیجه اگر ارزیابی نشوند، نمی­توانند باعث ارتقا کیفیت ذهنی و روحی مخاطب شوند. گروه دوم را هم به دو دسته­ی اصلی می­توان تقسیم کرد.

گروهی که تنها به فکر قلقلک احساسات هستند.

گروهی که بعد خواندن مخاطب را به فکر می­برند.

بیش­تر نوشته­های وبلاگ تنها ژوکر... در گروه دوم قرار می­گیرد. این نوشته­ها چه اقتباس باشد (که اقتباس از نویسنده­ها و شاعران بزرگ و تواناست و به نظرم به عنوان معرفی به مخاطب، کار بسیار با ارزشی است) چه شخصی نوعی جهان­بینی را بیان می­کند که از درون یک دختر شانزده ساله بیرون می­آید. مهم نیست این جهان­بینی را قبول داشته باشم یا نه، مهم این است که نوشته­ها دارای جهان­بینی هستند و از اکثر وبلاگ­ها که تا ته نوشته­شان بروی هیچ فکری پیدا نمی­کنی، خیلی به­تر است.

برخی از نوشته­ها هم کاملاً شخصی هستند. این دسته را تنها کسانی درک می­کنند که علاقه داشته باشند آن را احساس کنند و برای مشتری­های همیشگی و پر و پا قرص نوشته می­شود. هنر همین­جا شکل می­گیرد. دنیای شخصی­ت را طوری بنویسی که عده­ی بیش­تری بتوانند آن را بفهمند. یک شاعر یا نویسنده عشق را درک می­کند ولی عاملی که نوشته­ی او را از یک دل­نویس متمایز می­کند تسلط­ش به ادبیات، ارائه­ی دیدگاهی بدیع و ساختاری متناسب با محتوا که مخاطب را علاوه بر درگیری احساسی به درگیری فکری هم بکشاند. در این حالت است که اثر در وجود مخاطب عمق می­گیرد و می­توان آن را کار قابل قبول دانست و در شرایط عالی شاهکار نامیدش. نوشته­های شخصی وبلاگ تنها ژوکر... که صرفاً بیان­کننده­ی احساس و درونیات نویسنده هستند، از آن­جا که در او رسوب نمی­کنند و سریع به مرحله­ی اکسپرسیون می­رسند عمیق نیستند. ممکن است ژوکر بگوید که نمی­خواهم اثر هنری به وجود بیاورم و همین که احساس­م را خالی کنم کافی است. با این­همه اثر ادبی در اوج کمال به اثر هنری تبدیل می­شود و این تکامل آن­را در زمره­ی آثار خاص جا می­دهد و ارزش آن بالاتر می­رود.

در کل باید بگویم که وبلاگ خوب و قابل قبولی­ست و کمی سن را اگر بخواهم لحاظ کنم به عنوان عامل مثبت در نظر می­گیرم و امیدوارم که نویسنده، با ادامه­ی همین روند روز به روز کامل­تر بشود.

در مورد نوع امتیاز دادن باید بگویم به کسی که هر روز، به روز کند 10 می­دهم و به کسی که هفته­یی یک بار این کار را بکند 8. چون نمی­خواهم کیفیت فدای کمیت بشود و برام اصلاً مهم نیست فرد هر چند وقت یک­بار به روز می­کند. نوع نگارش (کاربرد کلمه­ها و ساختار مناسب با موضوع) متوسط است. در بعضی نوشته­ها کلمه­ها خیلی سرسری استفاده می­شوند تا حرف اصلی گفته شود. در حالی که کلمه­ها می­توانند بسامد در متن به وجود بیاورند.

نوع نگارش: 5

قالب: 8

فعال بودن: 8

امتیاز کلی: 7

 

نظرات 5 + ارسال نظر
خاطره چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:04 ب.ظ

ممنون از آقای نوید و دیدگاه موشکافانانه اش



از بازدید کنندگان گرامی دعوت می کنم نظرشون رو راجع به وبلاگ مورد بحث اینجا ارائه بدن.

به بهتر شدن وبلاگ دیگران کمک کنید تا به بهتر شدن وبلاگ شما کمک کنند.

ایمات پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 09:19 ق.ظ http://tavassoly.blogsky.com

نقد خوبی بود. ممنون.

احمد جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:01 ب.ظ http://www.opm2.blogsky.com

سلام
خسته نباشید
وبلاگت خیلی جالب بود
البته مطالبش خیلی خوب بودن

گواش جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:19 ب.ظ http://guash.blogsky.com

نقد قابل قبولی بود... اما حالا باید چه‌کار کنه این ژوکر ما برای بهتر شدن وبلاگش؟

شاکر پورصیداوی پنج‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 12:43 ق.ظ http://www.modiriyat87.blogfa.com/

سلام
وبلاگ خوبی دارید
اگر وقت کردید به وبلاگ ما هم سری بزنید
و ما را از نظراتتان بهره مند کنید
http://www.modiriyat87.blogfa.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد